Každá firma stojí na lidech a dá se bez nadsázky říct, že je úspěšná pouze tak, jak dobří jsou její pracovníci. Ovšem přilákat a udržet talentované zaměstnance není nic jednoduchého, zvláště když soupeří na pracovním trhu s ostatními společnostmi. Jedním ze způsobů, jak nalákat nového pracovníka jsou pak zaměstnanecké benefity (anglicky Employee Benefits). Tato metoda k nám přišla ze zahraničí, kde se můžeme setkat například s barber shopem v prostorách firmy (společnost Genetech), soukromým kinem (Netflix) nebo mytím aut a praním prádla (Google). České firmy zatím tak benevolentní nejsou, nicméně i ty si uvědomují, že stravenkami a zaměstnaneckými slevami již nikoho neohromí.
Zaměstnanecké benefity řečí čísel
Čísla nikdy nelžou, a proto je zajímavé se podívat, jak na benefity pohlížejí sami zaměstnanci a jak zaměstnavatelé. Ve Spojených státech již dávno neplatí, že zaměstnanci hodnotí firmu jen podle výše platu a přístupu nadřízených. Podle průzkumu společnosti Glassdoor přibližně 60 % lidí řadí výhody a benefity poskytované zaměstnavatelem k nejdůležitějším faktorům při zvažování přijetí pracovní nabídky. Stejný průzkum také odhalil, že 80 % pracovníků preferuje další benefity před zvýšením platu. Tím se lišíme od zahraničí, protože u nás stále vítězí peníze. 13. plat se stal bezkonkurenčním vítězem průzkumů a v těsném závěsu se umístily bonusy a prémie. Nejoblíbenějším českým nepeněžním benefitem je flexibilní pracovní doba, která se umístila na 3. místě.
Nejčastější zaměstnanecké benefity v roce 2021
S nástupem mileniálů na pracovní trh musely firmy přizpůsobit své zaměstnanecké benefity nové generaci, která požaduje větší rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Jaké benefity jsou tedy v tuzemsku aktuálně nejoblíbenější? Je to například:
Delší dovolená. Každý zaměstnanec má ze zákona nárok na 4 týdny dovolené, nicméně v praxi se můžeme setkat s tím, že společnosti již nabízejí standardně pět, případně šest týdnů volna. Tento benefit se vyplatí oběma stranám, protože zaměstnanci získají více volna pro odpočinek a do práce se vrací čerství a odpočatí. Některé firmy dokonce nabízejí tzv. neomezenou dovolenou. Ta funguje na bázi, kdy si může zaměstnanec rozvrhnout jednotlivé projekty tak, aby toho v některé části roku stihnul hodně, přičemž v jiné části roku si může dovolit nepracovat.
Příspěvek na pojištění. V současnosti se jedná o jeden z nejoblíbenějších zaměstnaneckých benefitů. Pracovníci nejvíce oceňují příspěvek na životní pojištění a penzijní spoření. Pakliže nevíte, kterou variantu si zvolit, doporučujeme sáhnout po penzijním spoření. U životního pojištění totiž většinou zaměstnavatel nabízí plošně jeden typ pojistky pro celou firmu, který neodpovídá individuálním potřebám zaměstnance.
Multisport karta. Na multisport kartu si měsíčně přispíváte určitou částkou a zbytek Vám uhradí zaměstnavatel. Tento benefit je vhodný pro aktivní sportovce, kteří pravidelně navštěvují fitness centra, taneční školy, bazény, wellness centra a podobně. Aby se Vám multisport karta vyplatila, je třeba ji využít minimálně třikrát do měsíce.
Uvolněná pracovní atmosféra. Pro firmy 21. století je charakteristické, že přecházejí na plochou organizační strukturu, protože sešněrovaná hierarchie se ukázala jako překonaná. Dnes už je běžné, že si lidé tykají i se svými nadřízenými a ve firemních prostorech nalezneme třeba odpočinkovou místnost se sedacími boxy nebo s velkou obrazovkou, kde lze hrát videohry. Uvolněná pracovní atmosféra se nepromítá pouze do nové podoby kanceláří. V současnosti je už obvyklé, že se nevyžaduje dress code ani na pozicích, kde byl dřív striktně vyžadován. Samozřejmě se to netýká zaměstnání, kde pracovník přichází do styku se zákazníky, jako jsou přepážky nebo bankovní sektor.
Občerstvení na pracovišti. S pravidelným přísunem čerstvého ovoce na pracovišti se dnes setkáme u drtivé většiny společností. Jde o dobrou prevenci nejen proti podzimnímu chřipkovému období. Některé organizace zašly ještě dál a nabízejí bezplatně oběd v kantýně či místní „vývařovně“. Stejné je to i s nápoji. Kávovar se stal běžnou součástí každé druhé firmy a někde poskytují i džusy nebo limonády.
Nejméně doceněný benefit
Ne vždy se povede, aby zaměstnavatel nabízel zaměstnanecké benefity, které zaměstnanci skutečně ocení. Americká personální společnost Robert Half provedla před pár lety výzkum, kterého se zúčastnilo na 1500 respondentů. Na základě tohoto průzkumu pak sestavila žebříček nejžádanějších benefitů. Zajímavé je, že teambuilding a společenské akce, jež nabízí drtivá většina firem, se umístily s přehledem na posledním místě. Nejvíce podceněným benefitem je práce z domova, kterou by uvítalo 88 % zaměstnanců, ale poskytuje ji pouhých 14 % dotazovaných firem. Organizace nechtějí na tuto formu zaměstnání přistupovat, protože se obávají, že by zaměstnanci řádně neplnili své povinnosti, avšak současná pandemická situace ukazuje, že je tento strach neopodstatněný. Podle březnových dat pracovalo na home office 37 % zaměstnanců zatímco v roce 2019 to byla necelá 4 %. Práce z domova se zdát být dokonce jako trend budoucnosti, který pandemie covidu jen urychlila.
Novinka v oblasti zaměstnaneckých benefitů
Zaměstnanecké benefity se neustále inovují, přičemž do určité míry kopírují západní země. Současnou novinkou, která pomalu proniká i do našich končin je tzv. “placené dobrovolnictví”. Zaměstnanci dostanou placenou dovolenou, jež využijí na dobrovolnické aktivity. Odměnou jim bude příjemný pocit ze smysluplné činnosti, která je vidět. Kromě psychické pohody samotných dobrovolníků přinesou tyto aktivity i prospěch celé společnosti. Podle průzkumu tuto výhodu nabízí 21 % zaměstnavatelů.