top of page

Ukážeme Vám, jak najít zaměstnance, když tradiční metody selhávají

Ačkoliv míra nezaměstnanosti v srpnu 2022 mírně vzrostla, stále v celorepublikovém měřítku zůstává silný převis volných pracovních míst nad poptávkou ze strany uchazečů o zaměstnání (konkrétně připadá více než 312 tisíc neobsazených pozic na 251 753 lidí registrovaných na úřadech práce). Tato situace, zejména s přihlédnutím na dlouhodobý charakter, nutí firmy hledat novou pracovní sílu, jak se dá, a proto jsme se tématu věnovali již v článku “6 tipů, jak získat zaměstnance”. S příchodem podzimu současný stav trochu vylepšují čerství absolventi a také sezónní pracovníci, kterým končí období práce, avšak přesto se mnoha firmám nedaří naplnit personální kapacity. Proto se dnes zaměříme na to, jak najít zaměstnance, když tradiční metody selhávají. Zde je nutné uvést, že níže napsaná doporučení nejsou samospásná a slouží jako vhodný doplněk k tradičním způsobům.

 

Tipy, jak najít zaměstnance

Ukážeme Vám, jak najít zaměstnance, když tradiční metody selhávají

  • Analýza pracovního místa. Předtím než se pustíte do hledání nových zaměstnanců do své firmy, musíte mít jasnou představu, koho vlastně hledáte. K tomu slouží analýza pracovního místa, jež Vám poskytne detailní informace o profilu budoucího kolegy. Zde ji uvádíme především proto, že je základním stavebním kamenem recruitmentu (komplexně jsme o ní psali v článku “Analýza pracovního místa jako základ úspěšného náboru”) a zásadním způsobem ovlivňuje, jak se Vám bude dařit obsadit volnou pozici. Některé společnosti mají tendenci tuto první fázi při hledání pracovníků podceňovat a pak se jim nedaří přilákat na pohovor dostatečně vhodné kandidáty.

  • Šeptanda. Česká republika je specifická tím, že u nás velmi dobře funguje tzv. šeptanda, tedy předávání informací mezi jednotlivými lidmi. Bez nadsázky ji můžeme označit za nejlepší způsob, jak najít zaměstnance, protože je zcela zdarma a zároveň vysoce efektivní. Rozšiřte informaci, že hledáte nového kolegu mezi své zaměstnance, známé i příbuzné. Dozví se tak o tom i lidé, kteří by si jinak třeba Vašeho inzerátu ani nevšimli a navíc získáte referenci od někoho, koho znáte a můžete mu důvěřovat (více o samotných referencí jsme sepsali v článku “Reference jako důležitá součást náboru pracovníků”).

  • Dobré mezilidské vztahy. Tento benefit je k nezaplacení. Z průzkumů víme, že až 82 % zaměstnanců považuje dobré vztahy na pracovišti za důležitější, než hmotné výhody typu stravenkový paušál, mobilní telefon nebo zapůjčení služebního automobilu i pro soukromé účely. Je to pochopitelné, protože průměrný člověk stráví v práci jednu čtvrtinu svého života. Pakliže se Vám tedy nedaří obsadit volné pracovní místo a nevíte, jak najít zaměstnance, když se dosavadní způsoby jeví jako neúčinné, vsaďte na dobré mezilidské vztahy. Pokud víte, že to ve Vašem kolektivu skřípe a mezi kolegy panuje vzájemná animozita, doporučujeme vyhnout se v pracovních inzerátech frázím typu “dobrý kolektiv”, “sehraná parta” apod. Možná se Vám podaří tímto stylem získat nového pracovníka, ale s největší pravděpodobností o něj přijdete ještě během zkušební doby.

  • Employer brand. Anglický termín znamenající budování značky zaměstnavatele na pracovním trhu. Čím lépe je zvládnutá tato disciplína, tím atraktivněji se jeví firma pro uchazeče o zaměstnání. Zde musíme připomenout, že employer brand vzniká s příchodem prvního zaměstnance. Vyhněte se časté chybě, kdy společnosti začínají řešit pověst, která zaměstnavatele provází, teprve ve chvíli náboru. Ve skutečnosti Vám tato disciplína může při řešení otázky “jak najít zaměstnance” výrazně pomoci. A samozřejmě také naopak. Jestliže máte nespokojené pracovníky, můžete si být jistí, že ve chvíli, kdy od Vás odejdou, nepoběží si kupovat Vaše produkty nebo služby. Mnohem pravděpodobněji si na Vás postěžují svým příbuzným, kamarádům a známým, čímž mohou nábor nových zaměstnanců zkomplikovat (šeptanda funguje i v tomto směru).


Kde hledat zaměstnance


  • Interní zdroje. V praxi se jedná o často podceňovaný prostředek jak získat zaměstnance, který však může výrazně pomoci, především v situaci, kdy na volném trhu práce chybí lidé. Výhodou tohoto způsobu je fakt, že dotyčného člověka již znáte a výrazně ušetříte peníze, které byste jinak za externí nábor museli vynaložit (viz náš článek “Rozdíly mezi externím versus interním náborem zaměstnanců”). Zapojte do hledání své oddělení lidských zdrojů. Úkolem HR není jen personální a mzdová agenda. Personalisté se se zaměstnanci stýkají při řešení různých věcí a mají tak větší přehled.

  • Kariérní stránky. Výhoda kariérní stránky spočívá v tom, že nemusíte utrácet peníze za placené inzertní servery a hlásit se Vám budou zájemci, kteří chtějí pracovat ve Vaší firmě. Při jejich tvorbě nezapomeňte na několik základních pravidel, mezi která patří pravidelná aktualizace volných pozic, přehlednost, jednoduchost a také CTA (call to action - tlačítko, které říká, co má uživatel udělat).


Dobrá rada na závěr


Při hledání nových kolegů se vyhněte zaměstnávání kamarádů, příbuzných a rodinných přátel. Nedělalo by to dobrotu především pokud jste v pozici jejich přímých nadřízených. Ostatní pracovníci na ně mohou žárlit a považovat je za protekci.

Mohlo by vás zajímat:

bottom of page