top of page

Sociální sítě jako současný fenomén při náboru zaměstnanců

Sociální sítě již dávno nejsou oblíbenou kratochvílí mladé generace. Dnes vlastní (a aktivně používá) alespoň jednu tuto platformu 81 % uživatelů, což samozřejmě neuniklo bystrým očím personalistů. Tento moderní výdobytek tak hraje stále zásadnější roli při náboru zaměstnanců a byla by velká chyba ho ignorovat. Někteří náboráři si kladou otázku, proč jsou sociální sítě pro některé uchazeče tak atraktivní? Jedním z důvodů může být fakt, že oproti pracovním portálům a zasílání životopisů jsou profily na sociálních sítích „samoudržované“ dokumenty, obsahující nejnovější zkušenosti a aktuálnější kvalifikaci a kontaktní informace, což nábor zaměstnanců značně ulehčuje.

 

Nejznámější sociální sítě

Sociální sítě jako současný fenomén při náboru zaměstnanců

LinkedIn


Jedná se o největší profesní síť, kterou od svého spuštění v roce 2013 využívá přes 300 milionů lidí z více než 200 zemí po celém světě. Díky své charakteristice je hlavním nástrojem náboru zaměstnanců v mnoha oborech, protože HR specialisté oceňují zejména aktuálnost informací (uživatelé zde zveřejňují živé verze CV). Na rozdíl od ostatních sítí se LinkedIn profiluje jako profesionální síť s jasným cílem nabízet volná pracovní místa a sdružovat lidi se stejným profesním zaměřením. Pro personalisty má zvláštní placenou sekci, kdy získají přístup k profilům potenciálních uchazečů. Aktivní uživatel této sítě kombinuje klasický životopis s možnostmi sociální sítě. LinkedIn tedy udržuje přehled o tom, který člověk je zrovna zaměstnán a čím se aktuálně zabývá, což je v dnešní době náboru zaměstnanců za vysoké fluktuace pracovníků velmi cenné.


Facebook


Facebook je nejpoužívanější sociální sítí na světě oblíbenou zejména u mladé generace. Díky své široké základně uživatelů (až 1,39 bilionu) je ideálním nástrojem pro nábor zaměstnanců. Jeho zakladatel Mark Zuckerberg brzy vytušil potenciál své sítě, a proto vytvořil několik desítek náborových aplikací, díky kterým mohou uživatelé Facebooku procházet volná místa a zviditelnit svůj profil náborářům. V této souvislosti je zajímavé zmínit studii švédského institutu pro výzkum trhu Potentialpark. Z výsledků vyplynulo, že personalisté považují Facebook za osobnější a otevřenější pro všechny uživatele. Výhodu spatřují zejména v tom, že je používání této sociální sítě zdarma a mladí lidé ji navštěvují prakticky denně.


Twitter


Twitter se svezl na popularitě sociálních sítí, přičemž za jeho spuštěním stála myšlenka vytvořit nástroj pro komunikaci lidí v malé skupině prostřednictvím krátkých textových zpráv (twitter v překladu doslova znamená “cvrlikat”). Tyto zprávy (tzv. tweety) mají omezenou délku, která v současnosti činí 140 znaků. Stejně jako Zuckerberg, poznal i Jack Dorsey, zakladatel Twitteru, že se dá jeho sociální síť použít při náboru pracovníků a z tohoto důvodu založil nový nástroj zaměřený na hledání zaměstnání (TwitterJobSearch). Tato platforma se ze začátku prosadila hlavně v USA a Velké Británii, nicméně i u nás se začíná těšit popularitě.


Výhody a nevýhody sociálních sítí při náboru zaměstnanců


Každá z výše uvedených sociálních sítí má své klady i zápory. V případě LinkedInu personalisté nejvíce oceňují fakt, že je detailnější než klasický životopis. Zároveň tato platforma vyžaduje aktivní přístup HR pracovníků. Nevýhodou je naopak drahá speciální licence. LinkedIn je navíc sociální sítí, kterou používají nejčastěji vzdělaní lidé, a proto se příliš nehodí k hledání méně kvalifikovaných pracovníků.


Facebook je nejrozšířenější sociální sítí, takže největší výhoda spočívá v široké základně uživatelů. Navíc se jedná o levný nástroj při náboru zaměstnanců, protože inzerce je zcela zdarma. Personalisté pomocí facebooku cílí na mladou generaci, což je výhoda i nevýhoda zároveň. Pakliže hledají HR specialisté starší pracovníky, musí obvykle použít jiné medium.


Naopak malá základna uživatelů zatím neumožňuje Twitteru dosáhnout takového rozmachu, jaký mají obě výše uvedené společnosti. K výslednému efektu je navíc potřeba velký počet kontaktů. Vzhledem ke své povaze je Twitter jasný, stručný a srozumitelný, takže se v něm personalisté dobře vyznají. Navíc má, podobně jako Facebook, inzerci zdarma.


Mohlo by vás zajímat:

bottom of page