top of page

Představíme vám 4 tipy, jak získat zaměstnance pomocí konkurenčních výhod

O dlouhodobě nízké míře nezaměstnanosti a zoufalé snaze personalistů nalákat do své firmy nové uchazeče píšeme celkem pravidelně. V rámci pomoci jsme na toto téma připravili například články “6 tipů, jak získat zaměstnance” nebo “Nevíte, jak získat zaměstnance do skladu? Vyzkoušejte následující tipy”. Přesto chápeme, že pracovní trh je vyčerpaný a navíc predikce analytiků neslibují minimálně do konce letošního roku výrazné zlepšení. V takové situaci žádné zázračné řešení neexistuje, a proto se firmy musí připravit na lítý boj s konkurencí o zbývající volnou pracovní sílu. Podnikatelé by si tedy neměli klást otázku “kde hledat pracovníky”, ale “jak získat zaměstnance pro svou společnost”, tzn. jak získat na pracovním trhu konkurenční výhodu. A v tomto směru již existuje prostor, ve kterém se dá dobře manévrovat, když aplikujete následující doporučení.

 

Rychlost

Představíme vám 4 tipy, jak získat zaměstnance pomocí konkurenčních výhod

Rychlost je jedním z klíčových aspektů v konkurenčním boji o lidské zdroje. Zatímco doposud stačilo, když jste reagovali na uchazečův životopis ve standardní době dvou týdnů, dnes byste se mu měli ozvat co nejdříve, ideálně do druhého dne. To samé platí o termínu pohovoru, který byste měli zařadit do stejného týdnu, kdy vám dorazilo CV. Stejně tak se vyplatí neotálet se zpětnou vazbou a hlavně ji poskytnout ve slíbeném termínu. Během celého výběrového řízení mějte zkrátka na paměti, že se situace na pracovním trhu změnila (viz náš článek “Nábor zaměstnanců v kontextu trhu práce - kde je nejobtížnější?”) a dnes jste to především vy, kdo řeší, jak získat zaměstnance do své firmy, zatímco kandidáti si mohou mnohem více vybírat, pro jakou společnost budou pracovat.


Přístup při náboru


Situaci na trhu práce musíte také přizpůsobit samotný nábor pracovníků. Ten by měl být vždy jednáním dvou rovnocenných stran, ale řada personalistů si zvykla na stav, kdy se jim hlásily desítky až stovky zájemců o práci a oni si tak mohli lépe diktovat podmínky. Jenže v současnosti jste to vy, kdo tahá za kratší konec, a jedním z efektivních způsobů, jak získat zaměstnance, je změnit přístup k uchazečům o práci a brát je jako klienty. Týká se to například vyjednávání o výši platu. Dnes již zájemci reagují na pracovní nabídku s jasnou představou o svém ohodnocení a pakliže jim zaměstnavatel nevyjde vstříc, jednoduše nabídku odmítnou, protože vědí, že dříve či později najdou společnost, jež bude jejich požadavky akceptovat.


Při vyjednávání o výši platu pak nedoporučujeme taktiku, kdy sice přistoupíte na uchazečovy požadavky, avšak s podmínkou, že domluvenou výši platu získá až po zkušební době, za půl roku nebo dokonce až za rok. Tato strategie vám při řešení otázky jak získat zaměstnance do své firmy nijak nepomůže, protože kandidáti vnímají toto jednání velmi negativně a začnou se na vás dívat jako na neseriózního zaměstnavatele.


Pověst zaměstnavatele


Pověst zaměstnavatele neboli “Employer brand” je v tuzemsku stále tak trochu neznámý pojem. Mezi zaměstnavateli se stále jedná o dost podceňovaný faktor jak získat zaměstnance do své firmy, jenž je však v praxi velmi efektivní a pomáhá přilákat talentované pracovníky. V dnešní době již uchazeče o zaměstnání nezajímá jenom výše platu, ale přihlížejí k dalším okolnostem, jako je například přístup nadřízených, péče o zaměstnance včetně onboardingu (viz náš článek “Onboarding je cesta, jak adaptovat nového zaměstnance”) či outplacementu, starost o životní prostředí apod.


V této souvislosti je také dobré zmínit, že v době internetu již není problém zjistit, jakou pověst zaměstnavatel na pracovním trhu má. Stále oblíbenější platformou je Atmoskop od společnosti LMC provozující mimo jiné webové portály jobs.cz a prace.cz. Na tomto místě hodnotí současní i bývalí pracovníci svého zaměstnavatele a dávají tak zpětnou vazbu pro potenciální zájemce. Pakliže si tedy dáváte na employer brandu záležet, jedná se o vhodný nástroj jak získat zaměstnance v období dlouhodobě nízké nezaměstnanosti. Na podobném principu funguje i facebooková skupina Kam nechodit pracovat, ale na rozdíl do Atmoskopu sem přispívají lidé, kteří již negativní zkušenost se zaměstnavatelem mají a v takovém případě je na nápravu reputace obvykle už pozdě.


Společenská odpovědnost firem


V praxi se setkáte spíše s originálním názvem Corporate Social Responsibility (CSR). Smyslem CSR je odpovědné podnikání, kdy firmy při své obchodní činnosti zohledňují i sociální a ekologické aspekty. Mezi ty se řadí například životní úroveň, zdraví, bezpečnost, vzdělávání a kulturní rozvoj občanů nebo podnikání s ohledem na ekologické chování. Podobně jako v případě employer brandu představuje užitečnou metodu jak získat zaměstnance, neboť především mladá generace vnímá otázku životního prostředí velmi citlivě (viz náš článek “Nábor pracovníků z generace Z aneb nejmladší skupina zaměstnanců pohledem personalistů”). Corporate Social Responsibility tak pomáhá při budování reputace značky, která je důležitá nejen při hledání nových zaměstnanců, ale také zvyšuje přitažlivost pro investory nebo slouží pro odlišení od konkurence.


Mohlo by vás zajímat:

bottom of page