Není žádným tajemstvím, že podnikatelé v České republice již několik let bojují s nedostatkem pracovní síly, protože dle oficiálních dat Eurostatu máme nejnižší nezaměstnanost v celé Evropské unii. Ačkoliv se v současné době řada firem potýká s vysokým nárůstem cen za energie a v tomto důsledku se chystá propouštět, většina analytiků se shoduje na tom, že ani tato událost s pracovním trhem výrazně nezahýbá a míra nezaměstnanosti se bude nadále pohybovat mezi 2 až 4 procenty. Lidé chybí napříč obory, přičemž kritická situace je především v sektoru informačních technologií (tomuto tématu jsme se věnovali v článku “Poradíme, jak získat zaměstnance do IT sektoru”), na dělnických pozicích a v logistice (viz článek “Nevíte, jak získat zaměstnance do skladu? Vyzkoušejte následující tipy”). Dalším výrazně postiženým sektorem je výroba, která v tuzemsku tvoří významnou část ekonomiky (především pak automobilový průmysl). Jaké jsou příčiny nedostatku pracovní síly ve výrobních podnicích, jak řešit podstav personálu v tomto sektoru a jak si udržet stávající zaměstnance poradíme v následujícím článku.
Proč je lidí ve výrobě nedostatek
Hned na úvod je dobré zmínit, že tento sektor je svým způsobem specifický a najít vhodné zaměstnance se ukazuje jako problém, se kterým se výrobní podniky potýkají dlouhodobě (tedy nejen v období nízké nezaměstnanosti). Z praxe víme, že nejobtížněji se obsazují místa svářečů, slévačů, kovoobráběčů, strojních zámečníků, elektrikářů, CNC operátorů a seřizovačů. Klíčovou úlohu pak zastává operátor výroby, jenž odpovídá za montáž, manuální i vizuální kontrolu kvality a řadu dalších úkonů.
Za hlavní příčinu můžeme označit nezájem mladých lidí o řemeslné obory, z čehož vyplývá, že současnou generaci, která postupně odchází do důchodu, nemá kdo nahradit. Mnoho výrobních firem, jež řeší otázku, jak získat zaměstnance, si stěžuje na špatnou situaci v učňovském školství, ačkoliv v praxi se středními školami spolupracuje jen zlomek z nich. Je to dáno tím, že v České republice stále panuje despekt k manuální práci, který se pojí se zažitou představou nízkého finančního ohodnocení, přestože ve skutečnosti výrobní firmy lákají řemeslníky na atraktivní mzdu. Personalisté se pak shodují, že problém s tím, jak získat zaměstnance do výroby, se bude s největší pravděpodobností v budoucnosti zhoršovat, protože nastupující generace pracovníků preferuje flexibilitu, volnost a work-life balance (viz článek “Nábor pracovníků z generace Z aneb nejmladší skupina zaměstnanců pohledem personalistů”), což se jen těžko kryje s nároky na vícesměnný provoz a praci v noci.
Spolupráce se školami
Při hledání nových zaměstnanců používají výrobní společnosti tradiční metody, jako je inzerce v tisku a na specializovaných portálech (například prace.cz, jobs.cz nebo mezinárodní workmarket.eu), sociální sítě (na tento trend jsme se zaměřili v článku “Sociální sítě jako současný fenomén při náboru zaměstnanců”), úřady práce, pracovní veletrhy, personální agentury, doporučení stávajících pracovníků apod. Vzhledem k současné situaci na pracovním trhu je dobré obohatit tyto metody o další způsoby, které jsme sepsali v článku “Ukážeme Vám, jak najít zaměstnance, když tradiční metody selhávají”).
Avšak ani tato doporučení zcela neřeší, jak získat zaměstnance do výroby v období nízké nezaměstnanosti, a proto se ukazuje jako nejefektivnější řešení kooperace s učňovskými školami. V tomto bodě má řada firem na rozdíl od spolupráce s technickými univerzitami značné rezervy. Přesto i na tomto poli dochází ke zlepšení. Například gumárenská společnost z Červeného Kostelce vyčlenila téměř 300 000 korun na podporu technických kroužků pro děti včetně odměn učitelů.
Jsou to právě vyšší platy mistrům odborného výcviku, které se ukazují jako klíčové. Mistr by měl detailně a z vlastní zkušenosti znát prostředí firem, pro něž připravuje své žáky a zároveň by měl být kovaným odborníkem, jenž tráví část své kariéry ve výrobě. Taktéž je důležité, aby dokázal udržet zájem o obor, protože významná část učňů odchází po škole do jiného sektoru a personalisté pak složitě hledají způsoby, jak získat zaměstnance do výrobních podniků nejen s přihlédnutím na komplikovanou situaci na trhu práce. Tato profese také vyžaduje kromě odborných znalostí i pedagogické schopnosti, neboť mistři v rámci své práce musí vycházet i s problémovými žáky, za což dostávají až o třetinu menší plat než učitelé gymnázia nebo průmyslovky. Z toho vyplývá, že otázka, jak získat zaměstnance do výroby, neleží jen na bedrech jednotlivých organizací, nýbrž se jí musí zabývat i stát, především pak Ministerstvo školství (MŠMT).
Jaké benefity ocení zaměstnanci ve výrobě?
Kromě spolupráce se středními školami se řadí mezi další efektivní způsoby, jak získat zaměstnance do výrobních podniků, atraktivní benefity. Ačkoliv jsme toto téma přehledně sepsali v článku “Zaměstnanecké benefity pomůžou přilákat talentované pracovníky”, musíme zde uvést, že priority manuálně pracujících lidí se přeci jenom liší od bílých límečků, a proto uvádíme nejatraktivnější benefity pro řemeslné pozice.
Příspěvek na dojíždění a bydlení. Jedná se o velmi oblíbený benefit, který ocení většina zaměstnanců výrobních firem. U příspěvku na bydlení není neobvyklé, že jej zaměstnavatel hradí v plné výši (tedy 100 % nákladů).
Firemní školka v režimu 24/7. Práce ve výrobě s sebou nese velkou nevýhodu v podobě směn včetně nočních, a z tohoto důvodu není zejména pro mladé rodiny s dětmi příliš atraktivní. Podniky si to dobře uvědomují, a proto v rámci benefitů zřizují školky, jež fungují 24 hodin 7 dní v týdnu.
Tetička. Kromě výše uvedených školek mohou rodiče malých dětí využít i službu “Tetička”. Ta funguje na bázi, kdy certifikované chůvy děti hlídají, vyzvedávají ze školy anebo třeba vodí do kroužků. V případě využití této služby hradí zaměstnanci obvykle polovinu nákladů.
Fitness. Protože je manuální práce fyzicky náročná, je vyčleněna v některých výrobních firmách pro dělníky fitness čtvrthodinka v průběhu pracovní doby. Cílem je, aby si mohli zaměstnanci zacvičit a eliminovali tak bolesti zad, jež jsou pro práci ve výrobě typické.
Finanční injekce. Další oblíbenou metodou, jak získat zaměstnance, jsou finanční odměny za doporučení nového kolegy, které mohou dosáhnout výše až 15 000 korun. Pakliže nastoupí nový pracovník na nekvalifikovanou pozici, obdrží náborový příspěvek cca 10 000 korun (v závislosti na velikosti firmy) a kvalifikovaný pracovník si přijde na dvojnásobek.